Up and Go
Aprobat
Proiecte bugetare participativa
Aprobat
Context tematic si nevoia adresata
Pentru ca un oras sa se dezvolte sustenabil este nevoie de un plan, plan care sa nu se mai astepte a veni doar de la autoritati, ci si direct de la cetateni si mediul ONG. Asociatia noastra activeaza in domeniul tineret, cu un focus pe ecologie, astfel am considerat mereu de datoria noastra a identifica problemele de la nivelul comunitatii in aceste arii, dar mai ales ne-am focusat in a veni si cu propuneri de solutii concrete pentru a atenua sau chiar elimina acele probleme.
In cadrul analizei noastre am pornit de la SMART CITY PLAN (https://www.primariacraiova.ro/pozearticole/userfiles/files/01/17669.pdf) si GREEN CITY Plan (https://www.primariacraiova.ro/ro/comunicate-de-presa/plan-de-aciune-orae-verzi-pentru-municipiul-craiova.html), pentru a ajuta orasul nostru a atinge cat mai mult din Strategia Europa 2020 (mai mult despre aceasta strategie se poate gasi
aici http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/etudes/join/2014/507480/IPOL-ITRE_ET(2014)507480_EN.pdf), urmarind a veni cu solutii in cadrul a doua caracteristici si anume SMART MOBILITY si SMART ENVIRONMENT. Bazandu-ne pe experienta si pe capacitatea noastra organizationala, cat si pe un parteneriat cu Primaria Craiova prin intermediul Consiliului Consultativ al Tinerilor, am incercat sa identificam care sunt problemele pe care le putem adresa si care sunt solutiile pe care ni le putem asuma a le implementa pe termen lung, facand in acest sens si un larg studiu de piata al cartografierii proiectelor de buna practica ce deja dau randament, binenteles alegandu-le pe acelea aplicabile orasului nostru. Astfel am ajuns la ideea proiectului de fata, si anume de a incepe primul parc de trotinete electrice, puse la dispozitia comunitatii.
In studiul realizat de Observatorul Roman de Sanatate, se arata cum Romania se confrunta cu o mare problema privind poluarea, in acest spatiu adresandu-ne in special la poluarea care provine de la masini, Romania fiind supranumita cimitirul masinilor din Europa. Marile orase, printre care si Craiova, se confrunta cu cele mai mari probleme in acest sens, insa orase precum Timisoara, Cluj-Napoca si Galati au luat o serie de masuri concrete pentru reducerea nivelului de poluare, orasul nostru aflandu-se inca la inceput de drum, insa un inceput promitator (a se vedea planul Primariei in acest sens). Una dintre masurile deja validate la nivelul unor orase din Romania, orase comparabile cu Craiova ca si dimensiune a populatiei si a campusului universitar, este aceea de a incuraja folosirea bicicletelor si a vehiculelor electrice. Pe langa ceea ce trebuie sa faca municipalitatea, consideram ca si ONG-urile trebuie sa vina cu propuneri concrete, care sa vina ca suport la programele de mare anvergura ale autoritatilor. Tot din acest studiu am preluat si recomandarea nr. 3, si anume aceea de introducere a unor interventii comportamentale pentru reducerea poluarii aerului (scor 10%), actiune concreta introducerea de programe de biciclete si trotinete in sistem de sharing, alaturi de campanii de constientizare. Intregul document poate fi accesat aici http://health-observatory.ro/wp-content/uploads/2018/11/raport_ORS_poluare_27nov.pdf
Ideea proiectului este una preluata dintr-o miscare ampla la nivel international, nascuta din dorinta de a revolutiona mobilitatea urbana. Dorim sa construim la nivel local o infrastructura prin care cat mai multe persoane sa aiba acces la o alternativa de mobilitate in cadrul orasului, alternativa facila, la un pret redus si cu beneficii imediate asupra mediului inconjurator, creand astfel primul parc de trotinete electrice in sistem de “ride sharing”, aliniand totodada orasul nostru cu orasele care se gandesc la mediu si au un GREEN si SMART PLAN CITY (a se vedea bunele practici din Bucuresti, Cluj si Iasi). Solutia noastra de mobilitate urbana este potrivita pentru o multitudine de nevoi pe care cetatenii in deplasarea lor le pot avea.
Ideea proiectului nostru este aceea de a incepe cu un parc de 50 de trotinete electrice, care ulterior prin intermediul planului de sustenabilitate sa creasca treptat si organic in functie de nevoia comunitatii, trotinete ce sa fie folosite atat de persoanele din comunitate, dar si de turisti, astfel contribuind la decongestionarea traficului, cel mai important la reducerea poluarii.
Proiectul nostru adreseaza urmatoarele nevoi:
- Nevoia de mobilitate a cetatenilor,tinerilor si turistilor in special, mai ales in zonele centrale.
- Nevoia de decongestionare a traficului, in special in zona centrala, inclusiv prin eliberarea locurilor de parcare.
- Nevoia de solutii eco pentru imbunatatirea calitatii aerului din oras,
Acestor nevoi le raspundem printr-o solutie integrata de transport ce le va permite cetatenilor sa se deplaseze cu usurinta oriunde, reducand timpul petrecut in trafic, si bucurandu-se in acelasi timp de o plimbare relaxanta, la un pret redus. O solutie de tipul ride sharing este utila pentru orice persoana care parcurge distante mai mari. Un vehicul personal, fie el masina sau trotineta electrica, este folosit maxim de 2 - 3 ori pe zi, si vine cu costuri de proprietate si intretinere. Celelalte alternative precum taxi sau transportul in comun nu pot combate pretul unei inchirieri, iar in plus nu se pliaza pe anumite nevoi privind rapiditatea de a ajunge sau accesul la locatia respectiva (zona pietonala, parcuri etc) sau nevoia turistilor de a vizita punctele de atractie locala in ritmul lor. Pe de alta parte, o trotineta electrica inchiriata este foarte ieftina si le permite persoanelor sa navigheze usor prin oras, fara a se stresa in privinta traficului, taxe de parcare, loc de parcare, accesibilitatea locatiei, contribuind totodata la obiectivele de mediu pe care fiecare oras ar trebui sa le aiba. Totodată, vehiculele electrice sunt mult mai rapide decat mersul pe jos, bicicletele sau transportul in comun, fiind mult mai accesibile si persoanelor mai in varsta sau cu diferite probleme de mobilitate.
Scopul proiectului este acela de a furniza o alternativa de mobilitate prietenoasa cu mediul, creand totodata o cultura de oras verde in Craiova.
Obiectivele proiectului:
- Constientizarea persoanelor din Craiova sau a celor aflate in vizita cu privire la importanta adoptarii de alternative prietenoase cu mediu, in speta a promovarii utilizarii mijloacelor de deplasare eco-friendly
- Oferirea unui serviciu de deplasare eco-friendly, facil, rapid si la costuri competitive
- Oferirea posibilitatii persoanelor din Craiova in a se implica direct in reducerea emisiilor de carbon
- Alinierea orasului nostru cat mai mult la obiectivele unui Oras Verde (Green City)
Agenda activitatilor
1. Etapa de implementare proiect
1.2. Privind managementul de proiect:
- Alegerea celei mai bune variante de implementare: direct de catre o institutie de stat, in parteneriat public - privat, de catre un ONG etc
- Desemnarea echipei de proiect si trasarea sarcinilor fiecaruia
- Crearea profilului voluntarului si realizarea selectiei initiale de voluntari locali
- Crearea strategiei de selectie si implicare de voluntari locali / internationali
- Crearea documentelor de management de proiect
- Crearea strategiei de monitorizare si evaluare
1.2. Privind achizitiile:
- Solicitare oferte pentru achizitiile si serviciile prevazute in proiect
- Alegerea ofertei pe baza criteriului cel mai mic pret, comparativ cu calitatea oferita
- Efectuarea achizitilor
- Instalarea echipamentelor in zona centrala a orasului
- Realizare website-ul proiect si pagina de promovare pe reteaua Facebook
1.3. Privind vizibilitatea
- Realizarea strategiei de marketing
- Promovarea serviciilor prin intermediul strategiei de marketing
- Crearea unui calendar de activitati de vizibilitate, focusat pe organizare de evenimente in comunitate
2. Etapa de desfasurare propriu zisa
- Inchiriere trotinete electrice in cele doua variante - abonament saptamanal/lunar sau per minut
- inchirierea trotinete catre campusuri universitare si/sau oferirea lor cu titlu gratuit de catre Primarie
- Mentenanta parc de trotinete electrice
- Identificare spatii de ecologizat in comunitate si realizarea campaniei de ecologizare (in functie de veniturile din inchieriere trotinete electrice)
- Marirea parcului de trotinete conform cerintei
- Selectie permanenta voluntari locali / internationali pentru asigurarea bunei functionari a proiectului
- Activitate de promovare servicii
- Networking si identificare de actori locali ce pot sustine proiectul
Vizibilitatea proiectului si a finantatorului
Aceasta se va realiza prin punerea in aplicare a strategiei de marketing, si anume atat prin masuri de promovare off-line (evenimente stradale, tururi si prezentari in centrul universitar etc), cat mai ales on-line (retele de socializare, ad-s etc). Printr-un parteneriat media la nivel local se poate cu usurinta promova conceptul, comunitatea devenind rapid familiara cu el, mai ales ca amplasarea trotinetelor in sine in spatii vizibile vor asigura vizibilitatea serviciilor oferite.
Rezultatele aspteptate:
- Oferirea de alternative la mijloacele de mobilitate existente la acest moment, prin sistemul de ride sharing a 50 de trotinete electrice
- Reducerea folosirii mijloacelor de transport cu emisii de carbon in favoarea celor eco-friendly, prin implicarea unui numar de aproximativ 1000 de persoane/luna in sistemul de ride sharing in decurs de 6 luni de la implementarea proiectului
- Cresterea constientizarii comunitatii cu privire la impactul asupra mediului al transportului si la metodele alternative ce pot fi utilizate
- Intrarea Craiovei pe lista oraselor prietenoase cu mediul, dar si cu turistii
- Ecologizarea cu ritmicitate a unor spatii identificate in comunitate
Sustenabilitatea proiectului
Proiectul a fost gandit inca de la inceput ca in decurs de un an sa poate fi sustenabil. Astfel bugetul initial alocat proiectului va permite sustinerea lui in primul an de functionare, urmand ca ulterior din veniturile generate de catre inchirierea trotinetelor electrice proiectul sa se autosustina. La veniturile provenite din inchirierea trotinerelor se va adauga aportul in natura al voluntarilor locali (in functie de competentele acestora vor fi implicati in anumite activitati sau actiuni), precum si aportul diferitilor actori locali dispusi sa sustina proiectul. Depinzand de varianta de implementare a acestui proiect se poate trasa un plan concret privind resursele necesare sustinerii lui, cat si sursele de finantare care pot fi atrase.
Strategia de sustenabilitate a proiectului cuprinde:
- Folosirea bugetului obtinut in urma inchirierilor in sustinerea proiectului, initial in cresterea lui si sustinerea costurilor administrative, ulterior in identificarea de spatii de ecologizat si ecologizarea acestora
- Identificarea de parteneri locali pentru sustinerea proiectului prin reducerea costurilor la categorii precum promovare media, marketing on-line, reparare / mentenanta trotinete etc. In acest sens asociatia noastra a cartografiat o serie de posibili parteneri, pe unii dintre acestia contactandu-i deja in etapa de pregatire a proiectului
- Prin intermediul voluntariatului la nivel local si implementarea conceptului de “time and resource banking”, concept ce prevede ca orice cetatean se poate implica in sustinerea proiectului punand la dispozitia acestuia timpul lui (stabilit de acesta) si abilitatile pe care acesta la are
- Identificarea si aplicarea la surse de finantare aditionale in functie de nevoie, precum aplicarea la programul de internship al programului european de finantare Corpul European de Solidaritate in cadrul caruia vom putea aduce persoane pentru efectuarea unui intership in acest proiect primind finantare de la nivel european
- Sistem de sustinere reciproca atat cu mediul ONG, cat si cu cel privat, prin intermediul parteneriatului existent intre ONG-urile locale dorim sa atragem fonduri aditionale prin oferirea de pachete avantajoase oricaror ONG-uri sau studenti care organizeaza activitati pentru tineri si au nevoie sa foloseasca trotinete electrice (exemplu: mobilitati de tineret internationale, intruniri nationale ale studentilor din diferite asociatii de tip federativ etc), precum si cu mediul privat prin realizarea unor pachete corporate de incurajare a includerii unui mijloc de trasnport prietenos pentru mediu (exemplu: pentru anumite evenimente ale companiilor, activitate de genul Ziua Din Luna Eco in care tuturor angajatilor unei companii sa li se puna la dispozitie de catre aceasta trotinete electrice pentru a veni la munca etc). Pe langa acestea vor exista si activitati pe care le vom sustine cu titlu gratuit, in incercarea de a promova acest concept, activitati precum deplasarea voluntarilor in cadrul activitati de ecologizare de la nivel global “Let’s do it Romania”, “World Clean Up Day”, considerand ca orice activitate ecologica desfasurata in orasul nostru trebuie sa fie sustinuta prin includerea serviciilor noastre cu titlu gratuit.
Dincolo de partea financiara care sa asigure sustenabilitatea activitatii acest proiect doreste sa asigure sustenabilitate in orientarea comunitatii craiovene catre mediul inconjurator, catre o abordare directa prin implicarea zi de zi in mici activitati cu impact asupra mediului. Planul de vizibilitate este centrat pe promovarea acestor mici activitati, care desi individual le vedem ca insignifiante, s-a demostrat ca coroborate la nivelul comunitatii au un impact enorm. Si orasul nostru poate sa se alinieze oraselor care nu doar stau si asteapta sa li se impuna sa faca ceva in privinta mediului, ci sa caute permanent sa vina cu propuneri eco-friendly, alaturandu-se Primariei Craiova in actiunile pe care deja si le-a asumat in acest sens (inoirea parcului de autobuze, amenajarea de spatii verzi etc).
Vom concluziona prin a evidentia distinct prin 4 aspecte cum sustenabilitatea proiectului va fi asigurata, si anume:
1. Aspectul financiar: dupa finalizarea finantatii primite din partea Primariei Craiova, finantarea proiectului se va face din fonduri proprii, principalele surse fiind sumele provenite din inchirierea trotinetelor electrice, sponsorizari, indetificarea de noi surse de finantare la nivel national si european. Asa cum am mentionat mai sus plan concret in acest sens poate fi facut dupa deciderea modalitatii de implementare: public, privat, public-privat, ONG etc.
2. Aspectul institutional: solicitantul si partenerul isi vor continua activitatea curenta, dupa finalizarea proiectului cu performante imbunatatite ca urmare a experientei castigate, parteneriatul cu Primaria Craiova continuand si ulterior proiectului, practic proiectul fiind ulterior parte din parte drumul catre eticheta Craiova SMART and GREEN CITY. Proiectul contribuie la experienta ambilor parteneri, astfel Primaria Craiova putand testa un proiect de anvergura cu ocazia bugetarii participative.
3. Abordarea integrata: prin intermediul proiectului rezultatele si experienta acumulata vor fi integrate in Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a polului de crestere Craiova, si planul orasului prinvind programul Orasul Verde (Green City).
4. Transferabilitatea catre alte institutii si alte orase ale tarii.
Sustenabilitatea acestui proiect a fost gandita astfel incat sa aduca credibilitate nu numai in procesul de evaluare, prin propunerea unui proiect ce va cheltui bani publici intr-un mod ce va genera beneficii concrete si mai ales pe termen lung catre comunitate, ci, mai ales, masura in care proiectul are conditii sa existe si dupa incheierea finantarii, sa genereze servicii, structuri, mecanisme si resurse care sa multiplice efectele pozitive din investitita initiala.
Pentru mai multe informatii puteti accesa:
Conceptul de ride sharing: https://en.wikipedia.org/wiki/Scooter-sharing_system
Tutoriale despre cum se poate inchiria o trotinete electrica:
https://e-twow.ro/
https://www.youtube.com/watch?v=Fzsd7pEz0Wc
https://www.youtube.com/watch?v=7PIi6nmyue0
Acest proiect vizeaza comunitatea in ansamblul ei, precum si orice turist care ne viziteaza orasul si doreste sa aiba o mobilitate rapida si eficienta in centrul orasului.
Constientizarea importantei reducerii poluarii in orasul nostru este o responsabilitate a fiecarui cetatean, iar o mobilitate rapida si adaptata unor nevoi pe care alt mijloc de deplasare nu le ofera (precum accesibilitate in spatii interzise masinilor sau mijloacelor de transport in comun, cost eficient in raport cu un taxi, posibilitate de inchiriere doar atat cat ai nevoie etc) este un drept al fiecarui cetatean dintr-un Oras Verde.
Mai jos vom prezenta categorile de persoane carora consideram ca acest proiect se adreseaza in mod special:
- Tinerilor cu varste de peste 18 ani, in special studenti, care au nevoie de o mobilitate crescuta, cu un timp rapid de a ajunge in anumite locuri, fara a fi nevoiti a astepta dupa mijloacele de transport in comun, fara un buget mare pentru transport
- Persoanelor din comunitate care nu doresc sa stea in trafic si sa fie nevoiti sa isi scoata masina atunci cand au de facut un comision in centrul orasului sau intre anumite puncte aglomerate
- Societatilor responsabile social prin introducerea facilitatii catre angajatii lor a unui concept de tipul “Scooter Friday” (Vinerea Trotinetei Electrice), cu ocazia careia societatea sa puna la dispozitia angajatilor trotinete electrice pentru a se deplasa la / de la munca / acasa
- Voluntarilor locali pentru a facilita deplasarea acestora cu ocazia organizarii diferitelor evenimente locale, precum Let’s Do It Romania, Festivalul Voluntariatului, Puppets Occupy Street etc
- Turistilor sau persoanelor venite in interes de serviciu in orasul nostru si care doresc sa poate vizita orasul cu usurinta, sa aiba access fara batai de cap in orice locatie dorita si pe durata dorita de ei
- Tururilor de prezentare a orasului organizate independent de catre o persoana - grupuri de turisti
- ONG-urile locale in sustinerea proiectelor de tineret pe care acestea le implementeaza
Asociatia noastra se poate implica astfel:
1. Total, prin asumarea si implementarea proiectului, ulterior prin coordonarea lui, atat in format privat, cat si in parteneriat public privat
2. Partial
2.1. Prin coordonarea activitatilor de ecologizare
2.2. Prin selectarea si asigurarea necesarului de voluntari locali si internationali de care este nevoie pentru sustinerea proiectului
2.3. Prin promovarea proiectului la nivel local.
Mai jos vom prezenta pe scurt organizatia noastra si capacitatea organizationala pe care o avem:
ANTER activeaza in domeniul tineretului si al ecologiei din anul 2008, implementand pana in prezent o serie de proiecte de anvergura (a se vedea website asociatie), construind parteneriate solide atat la nivel local, cat si national si international, cu o baza constanta de voluntari locali si internationali, avand un personal pregatit, cu experienta in management de proiect. Anul acesta asociatia in parteneriat cu Casa de Cultura a Studentilor si alte ONG-uri locale a deschis primul centrul de voluntariat destinat tinerilor sub egida “Voluntariat pentru comunitate”, cu ocazia caruia a si primit premiul II in cadrul Galei Tineretului, organizat la nivel national de catre Ministerul Tineretului si Sportului, fiind totodata un proiect pilot de implicare a tinerilor cu tulburare in spetrul autist in voluntariat la nivel local.
Date concrete:
- Aproximativ 30 proiecte europene implementate
- Aproximativ 10 proiecte locale organizate anual
- Aproximativ 2500 de tineri implicati direct in proiecte internationale pana in prezent
- Aproximativ 30 de voluntari locali / an
- Aproximativ 40 de voluntari internationali / an
- Experienta in gestionare de proiecte europene de 11 ani, avand si Quality Label la nivel european in programul European Solidarity Corps
- Membru in Consiliul Consultativ al Tinerilor in cadrul Primariei Craiova
- Retea de parteneriat la nivel local cu 40 de organizatii, sub egida Craiova UpToYOUth
- Retea de parteneriat la nivel european cu aproximativ 120 de asociatii de tineret si asociatii de mediu
In asigurarea managementului de proiect am aplica metoda “Managementului Ciclului de Proiect”, care are o abordare integrata a planificarii, proiectarii si managementului proiectelor, recomandand ca si ulterior aceasta abordare sa fie pastrata.
Aceasta abordare integrata este un garant al faptului ca principiile majore si politica fiecarui finantator al proiectului cat si al fiecarui factor interesat sunt luate in consideratie sistematic, in fiecare etapa, pe toata durata proiectului.
Cele 6 etape in Managementul Ciclului de Proiect:
1. Programarea:
In aceasta etapa am analizat minutios problemele si oportunitatile din orasul nostru cu privire la alinierea Craiovei cat mai mult cu Green City and Smart City Plan, coroborat cu capacitatea organizationala a asociatiei noastre.
2. Identificarea
In aceasta faza am mers in detaliu si am identificat si trecut in revista ideile specifice referitoare la o modalitate de reducere a emisiilor de carbon in mediul inconjurator si la fluidizarea traficului. Am luat decizii cu privire la optiunile care vor trebui analizate pe viitor pentru a finaliza acest proiect cu succes, am cartografiat factorii de interes si modalitatea in care acestia ar putea avea impact asupra proiectului.
3. Analiza ideii
In aceasta faza ideea noastra s-a concretizat in proiectul de fata. Tot aici am realizat si o analiza ex-ante, analizand in amanunt aspectele cheiei ale proiectului, implicand direct factorii interesati identificati mai sus in procesul de gandire si redactare al acestui plan. Proiectul a fost astfel structurat intr-o matrice cadru cu scop, obiective, activitati, rezultate, etc.
4. Finantarea
In aceasta faza se vor implementa activitatile prevazute la capitolul CONTINUT, avand totodata incluse activitati permanente de monitorizare a progresului si a riscurilor indetificate initial, verificari ale concordantei cu planul initial, efectuare de ajustari acolo unde va fi necesar.
5. Implementarea
In aceasta etapa se vor realiza activitatile prezentate la capitolul CONTINUT.
6. Evaluarea
Rolul acestei etape este acela de a determina relevanta si indeplinirea obiectivelor, eficienta si randamentul proiectului, impactul si durabilitatea acestuia. In acest sens este necesar a se elabora o strategie de evaluare etapizata, pe itemi specifici, procesul fiind unul axat pe colectarea de informatie si feed-back de la toti actorii interesati. Evaluarea se va realiza: in timpul implementarii, la sfarsitul fazei de implementare, dupa incheierea proiectului si anual ulterior.
Principiile dupa care ne-a ghidam in acest proiect sunt:
- Respectarea sistematica a prioritarilor majore ale Planului de Dezvoltare Urbana al orasului Craiova, Smart si Green City Plan
- Designul si implementarea unui proiect pe baza unor nevoi reale si a unor obiective clare si precise
- Relevanta, fezabilitatea si durabilitatea proiectelor
- Consultare permanenta prin implicarea factorilor interesati pe toata durata proiectului
- Folosirea abordarii in matrice cadru logic pentru design-ul, managementul, monitorizarea si evaluarea proiectului
- Stabilirea unor factori cheie pentru proiect inceperea proiectului
Acesti factori cheie pe care ne bazam sunt:
- Participarea si implicarea beneficiarilor in elaborarea si derularea proiectului (a se vedea capacitatea organizationala si managementul proiectului)
- Asigurarea suportului necesar din partea reprezentantilor autoritatii locale, in speta Primaria Craiova (linia de finantare si Consiliul Consultativ al Tinerilor)
- Folosirea unor tehnologii corespunzatoarea si adecvate (solicitarea de oferte si selectarea unei tehnologii testate cu succes in alte proiecte)
- Adaptarea proiectului la aspectele socio-culturale specifice zonei (acest lucru fiind facut in momentul preluarii bunelor practici din alte orase, ajustand aspecte considerate nefunctionale sau nerealiste comunitatii craiovene)
- Protectia mediului (scop central al proiectului de fata, precum si al activitatii ulterioare ca va veni in etapa post-proiect prin ecologizarea de spatii din comunitate)
- Dezvoltarea parteneriatului ONG - institutie de stat
- Viabilitatea financiara si economica pe care proiectul de introduce catre beneficiarii grup tinta.
Prin accesarea site-ului nostru sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor, ceea ce ne permite să ne analizăm preferințele și să vă propunem servicii personalizate adaptate nevoilor dumneavoastră.